Je Nikola fake alebo ďalšia Tesla?

1
166
Nikola-badger
Zdroj:nikolamotor.com

Nikola vznikla ako priama konkurencia Tesly, s cieľom transformovať a revolucionizovať dopravný trh v Amerike. Za 6 rokov sa jej podarilo dosiahnúť hodnotu 34 miliárd dolárov a má veľké plány do budúcnosti. Je Nikola skutočne ďalšou Teslou a bude CEO Trevor Milton schopný viesť spoločnosť aj do budúcnosti?

Nikolu sledujem už nejaký čas. Spoločnosť vznikla v roku 2014, pričom doteraz predstavila 6 konceptov, ktoré sa chystajú v budúcnosti sériovo vyrábať. Za ten čas sa im podarilo vytvoriť pár prototypov a natočiť niekoľko videí, ktoré ukazujú niektoré vozidlá v prevádzke. Viacerých analytikov a investorov zarážalo, ako mohla spoločnosť, ktorá ma nulový obrat dosiahnuť hodnotu 34 miliárd dolárov .

Preto som preskúmal fungovanie automobilky trošku podrobnejšie a moje zistenia boli celkom znepokojivé.

Katastrofálny track record:

Nikola neplní svoje sľuby a termíny poriadne. Trevor Milton zvykne opakovať, že sa investori a fanúšikovia dočkajú live dema a budú mať šancu sa pozrieť na vnútornosti a špecifikácie ich kamiónu Nikola One.

Miesto toho však Nikola ukázala pár videí, ktoré ukazujú testovacie jazdy kamiónov na parkovisku alebo na nejakom uzavretom priestore. Batérie a technológie v aute neukázali a nie je jasné v akej fáze vývoja sa momentálne kamióny nachádzajú.

nikola-one
Nikola One bola predstavená v roku 2016, pričom investori a potenciálni zákaznici doteraz nemali šancu si pozrieť bližšie špecifikácie alebo základné parametre batérií. Zdroj obrázku:autoblog.com

Jediné čo vieme je, že prvé kamióny budú vyrábané spoločnosťou Ineco. Malo by sa jednať o elektrický ťahač Nikola Tre. Výroba by sa mala spustiť až v roku 2023, pričom v tom istom roku by sa mala spustiť aj výroba Nikola Two. To nie je veľa času na vývoj a testovanie. Uvidíme, či to Nikola tentoraz stihne.

Predaj akcií bez jediného produktu a pozemok za 32,5 milióna dolárov:

Jedna z vecí, na ktorej sa zhodli viacerí analytici, bol zvláštny postup Nikoly pri získavaní financií. Spoločnosti sa obvykle snažia hľadať súkromný kapitál na naštartovanie výroby, až potom neskôr pri masívnom škálovaní výroby a predaja siahnu po finančných trhoch a začnú predávať akcie. Nikola to spravila tak trošku naopak. Je pravda, že sa jej podarilo zozbierať 500 miliónov dolárov súkromného kapitálu, ale to sú všetko peniaze, ktoré pravdepodobne investovali do výskumu a vývoja, nie do samotnej produkčnej kapacity.  

ranch-trevor-milton
Trevor Milton neskôr predal časť svojich akcií, aby si mohol kúpiť pozemok v hodnote 32,5 milióna dolárov.

Nikola Motor IPO (initial price offering) bolo realizované 4 Júna. Akcie sa začali predávať na hodnote 37.55 doláru za akciu, to znamená, že “začiatočná cena” spoločnosti bola určená na 12 miliárd dolárov, 9. júna sa vyšplhali zatiaľ na maximum tesne pod hranicou 80 eur a následne klesali až sa aktuálne opäť dostali pod hranicu 30 dolárov za akciu.

Nie je jasné aká bude výška akcií do budúcnosti, ale s nulovým obratom je celkom pravdepodobné, že hodnota bude veľmi nestabilná.

Technológia batérii:

Nikola zakladá veľkú časť svojej budúcnosti a možného úspechu na údajne revolučnej technológii batérii. Batéria má vraj dvojnásobnú energetickú kapacitu, iba 40% hmotnosť a polovičnú cenu oproti bežným lítium-iónovým článko.

Sam Jaffe zo spoločnosti Cairn Energy Research Advisors pre Forbespovedal, že podobnú technológiu batérii je možné vyrobiť, ale aj pri najlepších odhadoch bude kapacita omnoho menšia. Celý rozhovor nájdete tu.

Málo peňazí:

Jeden z dôvodov prečo spoločnosť Nikola začala predávať svoje akcie, bol akútny nedostatok financií. Nikola bola založená pred 6 rokmi a dodnes preinvestovala 200 miliónov dolárov. Pre porovnanie celková strata bola v roku 88.7 milióna dolárov. Pre viac info pozrite investopediu.

Do budúcnosti nie je jasné ako bude Nikola financovaná. Koncom minulého roka zostalo Nikole celkovo z 500 miliónov dolárov už len 86 miliónov dolárov. To znamená, že bez ďalších investícií by automobilka do konca roku 2020 skrachovala. Uvidíme, či sa Nikola rozhodne ísť cestou ďalšieho súkromného kapitálu, alebo bude musieť do budúcnosti predať ďalšie akcie.

Záver:

Startupy ako Nikola alebo Rivian majú vždy veľmi malú šancu uspieť. Spoločnosť vstupuje na trh, ktorý je už zabehnutý a konkuruje automobilkám, ktoré fungujú desiatky rokov. Tesla uspela, pretože bola schopná využiť silu vertikálnej integrácie, rýchlo škálovať výrobu, neustále inovovať v oblasti softvéru/hardvéru a zároveň bola schopná nalákať dostatočne veľa šikovných inžinierov, ktorí boli ochotní Elonovu víziu zrealizovať. Nikola však zatiaľ nemá ucelený plán na najbližšie roky a na rozdiel od Tesly nespĺňa veľa zo základných parametrov na úspešné fungovanie do budúcnosti. 

Takže moja odpoveď na otázku z úvodu je nasledovná. Nikola nie je žiadna Tesla a ani nikdy Teslou nebude. Automobilka môže mať v zálohe revolučné technológie a inovatívne riešenia, to však neznamená že samotná firma dokáže inovovať aj do budúcnosti. Z tohto pohľadu je pre mňa spoločnosť Nikola od začiatku fejková a nepomáha tomu ani nadmieru sebavedomý CEO, ktorému skrachovali posledné 2 spoločnosti a ktorý o sebe tvrdí, že už teraz predbehol Elona Muska.

 

1 komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu