Hyundai vo svojej najnovšej správe odhalil plány na urýchlenie prechodu k elektromobilite. Podľa Reuters má automobilka v pláne vybudovať 2 produkčné linky určené čisto na výrobu elektromobilov. Prvá by mala byť postavená v roku 2021, druhá až v roku 2024. Relatívne ambiciózny plán má však veľké nedostatky.
Bod zlomu:
Podľa insiderov z Hyundai nastal bod zlomu po predstavení modelu 3. Spoločnosť zažila ďalší šok, keď sa v domácej Južnej Kórei, kde ľudia preferujú domáce produkty, predalo viac modelov 3 ako Hyundai Kona Electric. Predstavitelia hyundai boli zaskočení, ako rýchlo Tesla pohltila väčšinu domáceho trhu.
Spoločnosť, preto začala konať a po dohode s partnermi sa rozhodli postaviť 2 továrne zamerané na výrobu budúcich elektromobilov.
Tradičné automobilky majú veľké problémy:
Najväčší problém v súčasnosti je zarábať na predaji elektromobilov. Väčšina automobiliek outsorcuje výrobu batérii a iných komponentov tretím stranám a vo svojich továrňach pokračujú s výrobou tradičných ICE(internal combustion engine) áut.
Továrne však dnes operujú so značne zastaralým vybavením. Na výrobu elektromobilov sú potrebné batérie, elektromotory, počítačové čipy, senzory. Väčšinu z týchto vecí stroje a ľudia v automobilkách jednoducho nie sú schopní vyrobiť, a preto plán vybudovať 2 továrne nanovo dáva veľký zmysel. V prípade hyundai by možno ešte malo zmysel kúpiť licencie na niektoré technológie priamo od Tesly.
Problém s batériami:
Najväčším obmedzením pri výrobe elektromobilov je dlhodobý nedostatok batérii. Väčšina výrobcov sa spoľahlo na outsorcovanie výroby. Tesla naopak vyvinula vlastnú technológiu výroby battery packov, ktorú následne vertikálne integrovala do výrobného procesu. Startup Rivian tiež vyvinul vlastnú technológiu batérii, ale zatiaľ sa nevie či bude batérie vyrábať sám alebo použije tretiu stranu. Ďalší startup, ktorý údajne má mať vertikálne integrovanú výrobu je Nikola. Mám však veľké pochybnosti o uskutočniteľnosti ich plánu, preto som ich spoločnosť v poslednom článku hlbšie zanalyzoval.
Vlastný pohľad a záver:
Úprimne ma táto správa celkom prekvapila. Vždy som pokladal Hyundai za jednu z inovatívnejšich automobiliek. Ich plán prechodu je však veľmi pomalý. Hyundai totižto v roku 2024 nielenže bude čeliť tlaku ostatných automobiliek, ako je napríklad VW alebo Toyota, ale v prvom rade sa dostane pod paľbu Tesly, ktorá je schopná za jeden rok postaviť obrovskú továreň v Berlíne. Takisto nie je úplne jasné s akými elektromobilmi chce Hyundai konkurovať. Hyundai nedokáže Teslám konkurovať ani vo svojej domovskej krajine. To o niečom hovorí. Budovanie kapacít a hľadanie nových zamestnancov by mohol byť prvý krok. Dôležité pre Hyundai však bude, či v budúcnosti dokáže predstaviť model, ktorý presvedčí mladých ľudí, aby si kúpili Hyundai a nie Teslu. Verím, že sa to juhokórejskej automobilke nakoniec podarí, ale myslím si, že na cestu elektromobilov sa vydali trošku neskoro.
zdroj:
https://www.reuters.com/article/us-autos-hyundai-tesla-focus/hydrogen-champion-hyundai-races-to-electric-as-tesla-takes-off-idUSKCN24S2TE