Aktuálne predaje dieselových vozidiel sa postupne prepadávajú stále nižšie a nižšie. Podľa najnovších informácií v Európe nedosahujú ani 30 % z nových predaných áut. Je teda diesel oprávnene na ústupe? A ak áno, je to správna cesta? Alebo sme sa nechali len zbytočne uchlácholiť nevýhodami a na výhody sme zabudli?
Diesel zažíval svôj boom v 90-tych rokoch minulého storočia. Najväčšou zmenou bolo zavedenie priameho vstrekovania, neskôr dodnes používaného vstrekovania Common-Rail, ktoré je zatiaľ neprekonané. Jednoducho, ak ste koncom 90-tych rokov kupovali nové auto, určite ste mali v hľadáčiku aj dieselový motor. K tomu prichádzali do ponuky špeciality ako V8 dieselové motory, neskôr aj V10 a V12 TDI.
Postupné vyradenie dieselu
Dnes je ponuka výrazne slabšia, takéto motory ani nekúpite, ponuka sa okliešťuje, v malých autách diesel prakticky nekúpite. A to je dobré. Nie to, že sa ponuka okliešťuje, ale to, že diesel je v malých autách na ústupe. Keď diesel prichádzal do svojho rozkvetu, začali ho pre jeho nízke emisie CO2 „pchať“ všade. A teda aj do áut, kde prakticky nemá význam a len znižoval flotilové emisie. A tak ich predajcovia nútili zákazníkom s vidinou len nízkej spotreby.

Nádherný príklad je Porsche, ktoré vyradilo diesel absolútne bez oznámenia. Zdroj: Porsche
Avšak malé auto jazdiace v meste práve žiaden dieselový motor nepotrebuje. Dlhšie zohrievanie, vyššia produkcia NOx, vyššia hlučnosť (v malom aute menej odhlučnenia), to sú jednoducho nevýhody, ktoré ani lepšia spotreba nevyváži. A tá pritom v meste na krátkych trasách mohla atakovat menšie benzínové motory. Tento začarovaný kruh sa zdal nekonečný. Až prišla aféra dieselgate a zrazu sa všetko otočilo proti dieselom.
Z extrému do extrému
Teda z jedného extrému sme prešli do druhého, že diesel je len zlý, nevhodný a budúcnosť je len elektrika. Bohužiaľ, pravda je niekde v strede. Diesel tu totiž stále miesto má, aktuálne motory sú extrémne úsporné, emisne čisté a kultivované. Avšak po afére dieselgate ich nikto nechce a automobilky sa ich snažia odoberať z ponuky. Pokiaľ to robili len v segmente malých áut, bolo dobre. Ale ak ich začali sťahovať z ponuky veľkých áut, kde krútiaci moment v širokom spektre otáčok je jednoducho tá najsprávnejšia možnosť pohonu, tak je zle.
Zákazníci nemajú inú možnosť, len prejsť na benzín s niekedy až dvojnásobnou spotrebou, čím sa v realite vyprodukované NOx vyrovnajú dieselu, alebo skúsiť drahší hybridný systém, ktorý sa stále v prípade vybitej batérie spolieha na benzínový motor. A ten ešte musí ťahať navyše vybitú batériu a elektromotor. Takže cesta odstavenia dieselových motorov z malých áut je rozumná, avšak plošné rušenie dieselu v autách už veľmi nie. Bohužiaľ, emisné normy a skúšky nepustia.